Zarząd Oddziału Wojewódzkiego
Stowarzyszenia Emerytów
i Rencistów Policyjnych w Katowicach
Jesteś tutaj Aktualności    /     Z kół terenowych...    /     ARCHIWUM    /     Rok 2014    /     Z Piekar Śląskich do królewskiego Sandomierza    /     Tekst: Powiększ / Zmniejsz Drukuj stronę
Adres: ul. Lompy 19, 40-038 Katowice

Z Piekar Śląskich do królewskiego Sandomierza

Sandomierz to jedno z najstarszych i najważniejszych miast historycznych Polski. Położone na lessowych wzgórzach nad Wisłą, z Górami Pieprzowymi, gdzie znajduje się największe naturalne rosarium z 16 gatunkami dzikiej róży. Przybywali tu królowie, książęta, a samo miasto wielokrotnie opierało się najeźdźcom.

Właśnie do Sandomierza wybrali się we wrześniu członkowie piekarskich kół SEiRP i IPA. Wraz z przewodnikiem, panem Andrzejem Cebulą, zwiedziliśmy Bramę Opatowską, z której tarasu widokowego rozciąga się zapierająca dech w piersiach panorama miasta i okolic. Zgłębiliśmy sandomierskie lochy, ciągnące się pod całym rynkiem, piwnice i dawne składy kupieckie, wykorzystywane w czasie najazdów za schronienia a w latach siedemdziesiątych XX w. zabezpieczone przez górników z Bytomskiego Przedsiębiorstwa Robót Górniczych i dostosowane do zwiedzania. Następnym punktem była XIV wieczna katedra, z zachowanym układem przestrzennym i bogatym wyposażeniem sięgającym XV wieku.

Na nocleg udaliśmy się do podsandomierskich Milczan. Następnego dnia przed południem, w trakcie rejsu po Wiśle, podziwialiśmy miasto od strony rzeki. Geologię wzgórz lessowych poznaliśmy przemierzając Wąwóz Królowej Jadwigi. Pospacerowaliśmy również uliczkami filmowego Ojca Mateusza.

Pożegnawszy magiczny Sandomierz, udaliśmy się do Ujazdu, gdzie zwiedziliśmy XV wieczne ruiny zamku Krzyżtopór, należącego niegdyś do rodu Ossolińskich.

Po dwóch dniach pełnych wrażeń, bezpiecznie wróciliśmy do Piekar Śląskich.

Tekst Piotr Budzyń (red. akp)