Zarząd Oddziału Wojewódzkiego
Stowarzyszenia Emerytów
i Rencistów Policyjnych w Katowicach
Jesteś tutaj Aktualności    /     Z kół terenowych...    /     Koło nr 27 Mysłowice:Malownicza Kotlina Kłodzka    /     Tekst: Powiększ / Zmniejsz Drukuj stronę
Adres: ul. Lompy 19, 40-038 Katowice

Koło nr 27 Mysłowice:Malownicza Kotlina Kłodzka

Malownicza Kotlina Kłodzka

Tym razem członków i sympatyków Koła Nr 27 Stowarzyszenia Emerytów i rencistów Policyjnych          w Mysłowicach poniosło do malowniczej Kotliny Kłodzkiej. Od 02 do 04 czerwca 2023 r. odwiedzili Bardo, które nazywane jest „Złotymi Wrotami do Kotliny Kłodzkiej”,  położone w Górach Bardzkich nad przełomem Nysy Kłodzkiej. W drodze do Barda zwiedziliśmy „Twierdzę Kłodzko”, która posiada 1000-letnią historię. Przewodniczka zachwycająco ją opowiadała i poprowadził nas aż na sam szczyt, skąd mogliśmy podziwiać wspaniałą panoramę Kłodzka. Dowiedzieliśmy się jak wyglądało życie żołnierzy pruskich, poznaliśmy kazamaty, lazaret, jak budowano bastiony oraz wiele innych ciekawostek.

Z Kłodzka przemieściliśmy się do Polanicy Zdroju . Polanica Zdrój to najbardziej znane uzdrowisko w paśmie Sudetów. Słynie z wód mineralnych o różnych właściwościach leczniczych. Jest ośrodkiem  imprez o charakterze kulturalnym, sportowym i turystycznym. W „Pijalni Wód Mineralnych” mogliśmy pokosztować rożnych jej smaków. Spacerowaliśmy w Parku Zdrojowym położonym wśród wiekowych drzew, ogromnych, kolorowych rododendronów usytuowanych w malowniczych alejkach. W czasie wolnym można było napić się kawy, herbaty i zjeść pyszne ciasteczko podziwiając uroki uzdrowiska.

Następnego dnia udaliśmy się do Ząbkowic Śląskich, gdzie zwiedzaliśmy m.in. Krzywą Wieżę, Laboratorium Frankensteina, Zamek Ząbkowicki, Rynek, Cerkiew, Muzeum Sztuki Regionalnej. Warto było wspiąć się po 139 schodach na „Krzywą Wieżę” i spojrzeć na Ząbkowice Śląskie z góry.  Z Ząbkowic Śląskich pojechaliśmy do Kamieńca Ząbkowickiego, gdzie z przewodnikiem zwiedziliśmy Pałac Marianny Orańskiej. Zespół Parkowo-Pałacowy królewny niderlandzkiej Marianny Orańskiej to neogotycka perełka architektoniczna. Został udostępniony do zwiedzania w 2013 r. po przeprowadzeniu działań remontowo-odtworzeniowych. Jego bryła, wnętrza, które  tylko częściowo są wyposażone w eksponaty zachwycają, nie wspominając o samej historii jego powstania.

W dniu 04 czerwca część emerytów wybrała się na spływ  pontonami „ Przełomem Bardzkim” po Nysie Kłodzkiej z okolic Pałacu Ławica do Barda.  15-kilometrowa trasa prowadzi wśród bujnej roślinności, odgłosów ptactwa i kojącej ciszy. Pozostała cześć grupy w tym czasie zwiedzała urokliwe  Bardo lub odpoczywała wśród kwiatów i zieleni Domu Wczasowego „Brido”. W Bardzie można zobaczyć :Sanktuarium Maryjne bazylika NMP i klasztor, Gotycki most na Nysie Kłodzkiej, zespół kaplic drogi różańcowej na Górze Różańcowej, ratusz i szkoła parafialna.

Około 14,00 wyruszyliśmy do Złotego Stoku, gdzie  zwiedziliśmy Kopalnię Złota. Podziemna trasa turystyczna kopalni tworzy bajkowy świat. Zwiedziliśmy „Sztolnię Gertruda”, „Sztolnię Czarną Górną”, gdzie mogliśmy podziwiać wspaniały , podświetlany kolorami, jedyny podziemny wodospad o wysokości 8 m., na końcu  „Sztolni Czarna Dolna”, z której wyjechaliśmy na powierzchnię pomarańczowa kolejką.

Podczas wycieczki był także czas na relaks oraz spotkanie integracyjne, przy kolacji towarzyszył nam didżej , który bawił towarzystwo, tańcom nie było końca. Natomiast 03 czerwca dzień zakończyliśmy grillowaniem przy ognisku.

Wycieczkę  należy uznać za udaną ze względu na jej bogaty program, któremu towarzyszyła piękna pogoda i dopisywały wspaniałe humory. Wszyscy byli zmęczeni, ale zadowoleni.